Az emberek fejében a magyar-zsidó kapcsolatokról sok indulat, tájékozatlanság és zavar van. Néha ez a kapcsolat az eltávolodás örvényébe, néha az enyhülés, a megegyezés békéjébe kerül. Az alábbi komment-pillanatkép egy elkezdett véleménycsere a jelenben…
Cavalcanti blogja: Új identitás
(http://cavalcanti.blog.hu/2013/06/03/uj_identitas)
madárjós 2013.06.04. 21:13:21
@Cavalcanti:
„A Sirály művészeti központban szerveződő, és épülő közösség zömében felvállaltan zsidó fiataljai……mert a közösség, akikről szó van, meg sem próbálja felvenni a kapcsolatot a társadalom egészével. Közléseik belül maradnak azon a körön, amelyben léteznek. Lassan de biztosan, leszakadnak arról a halmazról, amit nemzetnek neveznek.”
Az jutott eszembe, hogy ennek a bezárkózásnak nincs értelme. Nyitni kell, és inkább a zsidóságnak. Úgy rémlik, hogy a zsidóság történetében - korábban biztosan - a zsidók a nem zsidókat mindig kizárták, elutasították inkább, nem volt elég jó nekik senki, hogy közöttük élhessen, közéjük kerüljön. Fátylat a régi nézeteltérésekre, még arra is, hogy a zsidóság felé kapunyitó Jézust megölték a zsidók. Ha talán a zsidóság nyitna, megmutatná magát, a maga valójában, kiderülne, hogy nincs is kapu a világ és a zsidóság között. Ezért írtam, hogy inkább előre nézni - bezárkózni semmiképp - bár homályos, hogy mi van akkor, ha a zsidók nyitnak kaput, de néha meg kell próbálni és a lehető legtöbbet ebből kihozni.
Cavalcanti 2013.06.05. 02:42:29
@madárjós: Nem gondolnám, hogy ezért az egészért csak és kizárólag a zsidók a felelősek. De ahogy írod,itt a gesztusgyakorlás labdája most az ő térfelükön pattog. Persze ha ők csak a Jobbik, és a szélsőjobban látnak méltó vitapartnert, hát legyen. De van ennek az országnak egy olyan "nem zsidó" többségi része is, amelyik nem antiszemita,és nyitott a párbeszédre. Alapvetően a gond ott van, hogy ez a felnövekvő nemzedék, a jelenlegi történelem oktatás trendjei által sulykolt dogmáka épít. Miszerint a magyarság felelős (sőt csak és kizárólag ő a felelős) majdnem hétszázezer zsidó honfitársunk haláláért. Csak hát kérem itt volt egy német megszállás. Én nem állítom azt, hogy a magyarok azon része, amelyik kollaborált, ártatlan. Nyilván nem. De a mai zsidóság kísértést érez, hogy kollektíve bűnösnek kiáltsa ki a magyarságot.A Kertész testvérek nagyon sok munkája van ebben. Konrádé is. Nehéz feldolgozni sok millió ember halálát, főleg, ha az értelmetlen.Teljesen értelmetlen.Hiábavaló. És ez a hiábavalóság az, amely dühíti a mai zsidóságot. Hiába haltak meg a nagyszüleim? Hiába szenvedtek a szüleim?Nem! Annak célja volt, még pedig (és ekkor jönnek az igazolások) a zsidó állam, a cionizmus megerősödése, stb. Pedig a tény tény marad: Értelmetlen halálok milliói, céltalan pusztítás volt a holokauszt, nem pedig tűzáldozat. Az emberi gonoszság,és lealjasodás egyik legszörnyűbb példája. A jelen zsidó fiataljai,az én nézetem szerint igen is, ha tetszik, ha nem, a nagybetűs Nemzet nagyon fontos részét alkotják. A kettős identitást sem tartom bajnak, de ezt az "újzsidó forradalmat" mindenképp! Ezek a mi fiaink bassza meg!!!!! El a kezekkel! Izrael az Izrael, Magyarország pedig Magyarország, magyar zsidókkal!! Pont!!!!! A bejegyzésem pedig egy másik felületen kialakult komment vitám eredménye. Egy pesti zsidó srác ,durván elnagyolva azt írta, hogy a nagyvárosok, ahogy a történelmi Pest és Buda is,azért lett az ami, mert nem nagyon lakták magyarok. Ezt követően felsorolja ugye a "klasszik" nemzetiségeket, kiemelve a zsidóságot. Erre egy másik hasonszőrű kommentelő beemelve a vitába a nemzeti összetartozás ünnepét, azt írta, hogy "végre egy ünnep, amikor megünnepelhetjük, hogy elszakadtunk a bocskoros erdélyiektől". A blogomban ki is tértem erre: Röviden. Ha nincs Trianon, nincs holokauszt, és nincs az a matematikai modell, ami mást dobna ki, ha tetszik ez a belvárosi barátainknak, ha nem!
madárjós 2013.06.05. 21:11:20
@Cavalcanti:
Mindenekelőtt: nem zsidóként is azt gondolom, a náci holokauszt szörnyűségéire nincs mentség, őszintén sajnálom ami történt de erről nem is szólnék többet, mert ha bármit is írnék lehet, hogy csak olcsó gesztusnak tűnne.
De visszakanyarodva: „Nem gondolnám, hogy ezért az egészért csak és kizárólag a zsidók a felelősek. De ahogy írod,itt a gesztusgyakorlás labdája most az ő térfelükön pattog.” Persze hogy nincs olyan, hogy csak és kizárólag a zsidók a felelősek. Azt szerettem volna írni, hogy a labda ez esetben mindkét térfélen pattog, de ha a zsidók ez úgy tekintenék, mintha az csak ő térfelükön lenne, ez sokat könnyíthetne a párbeszéden. Igaz ehhez nagy erő és nagy dignitás szükséges, de ez szerintem a zsidóságban megvan valahol.
„Miszerint a magyarság felelős (sőt csak és kizárólag ő a felelős) majdnem hétszázezer zsidó honfitársunk haláláért.” Kollektív felelősség: szerintem nincsen ilyen. Az, hogy a magyarság egy része a deportálásokban aktívan részvett lehetett kényszer és/vagy korrupt alkalmazkodás, meg a „kis” emberek nem hősök. Nyilván az egész magyarság nem bűnös ebben. Az egész zsidóság sem bűnös abban, hogy a zsidók egy része - a fasizmus legyőzése után - a bolsevisták keblére borult, talán nem is az igazságot, mint inkább bosszút remélve az elszenvedett igazságtalanságokért és kegyetlenségekért. De a történelem mutatja, ezek a dolgok nem működnek, meg a bosszú ugyanolyan erkölcstelen, mint a bűn melyet üldöz. Ez erősíthette az antiszemitizmust, hatása még ma is tarthat. Vagy ki tudja?
„Izrael az Izrael, Magyarország pedig Magyarország, magyar zsidókkal!!” Persze csak ez a lehetőség! A korábbi, és amiről az eredeti írásodban írsz a zsidó fiatalok elkülönülése, elzárkózása ezért nem vezethet semmire „Magyarország pedig Magyarország, magyar zsidókkal” ehhez nyitnotok kell, , de ezt már írtam, ez ismétlés. Azért ebben, hogy: „Magyarország pedig Magyarország, magyar zsidókkal” meg az elkülönülésből hogy gyertek ki, pillanatnyilag nem tudok tanácsot adni. Egyszerű, korán kelő, szorgalmas, kertművelő magyar emberként nem találkozom antiszemitizmussal, így azt gondolom, még korlátok lebontására sincs szükség, mert nincsenek is korlátok valamilyen kreált konstrukció van, ezt kell fel/megoldanotok.
„Ha nincs Trianon, nincs holokauszt, és nincs az a matematikai modell, ami mást dobna ki, ha tetszik ez a belvárosi barátainknak, ha nem!” Ha nincs Trianon, vagy ha Bárdossy nem enged a német nyomásnak, ha… stb. ezekkel a feltételezésekkel nem tudok mit kezdeni, nincs ismeretem ilyen feltételezésekbe bocsátkozni. Bár elképzelhető, hogy ezek a történelmi helyzetek modellezhetőek vagy valamilyen szimulációval vizsgálhatóak lennének, nem értek hozzá és nem tudom, milyen eredményt hozhatnának egyáltalán.